4 dingen die je jezelf niet moet afvragen in de taper

Taper, vaak omschreven als de mooiste tijd van het jaar. Het is de periode vlak voor een belangrijke wedstrijd. Al het zware werk is gedaan en je gaat minder omvang draaien in de training. De snelheid gaat iets omhoog maar je kan het aan want je voelt heerlijk veel energie door je lichaam stromen. Je maakt rake klappen in het water en gaat veel te hard op rustige stukken.

Thuis ben je een stuiterbal. En dan ga je ineens nadenken. Over dingen waar je je normaal gesproken helemaal niet druk maakt. Hier 4 dingen die je niet moet doen in de taper.

Artboard 2

1. Waarom heb ik nog steeds spierpijn?

Gedurende het seizoen heb je waarschijnlijk best vaak spierpijn. Dat je gaat taperen wil niet zeggen dat dit zomaar weg is. Soms heb je gewoon ergens last van. Dat betekent niet gelijk dat je te veel doet of zelfs minder moet doen. Ook op een wedstrijddag kun je ergens last van hebben, je zal er gewoon mee moeten racen! Heb vertrouwen in je lichaam.

2. Waarom doen we nog zoveel?

Taperen is niet ‘niks doen’. Bijvoorbeeld het aërobe gedeelte van je trainingen zal iets omlaag gaan, maar je moet het wel blijven onderhouden. Je trainer kent jou waarschijnlijk heel goed en weet precies wat je nodig hebt. Heb vertrouwen in de planning.

3. Wanneer ga ik ‘het’ nou eens voelen?

Tijdens de taper ga je minder doen in training dus je zal ook meer energie krijgen. Dat is echter niet van de ene op de andere dag het geval. Ga je dus niet op dag 3 van de taper afvragen wanneer je nou eindelijk die extra energie gaat voelen. Heb vertrouwen in het proces.

4. Ben ik te vroeg in vorm?

Je kunt beter iets te vroeg in vorm zijn (en je heerlijk energievol voelen) dan te laat! Overleg met je trainer, deelt hij dezelfde mening? Je kunt altijd het aërobe gedeelte van je trainingen iets verhogen om de ultieme topvorm iets uit te stellen.

Bonus: waar je wel aan moet denken

Geniet van je race, je bent niet vaak in deze topvorm!

Sebastiaan

Reageer!

By | 2017-06-09T12:24:05+00:00 maart 8th, 2016|Artikelen|Reacties uitgeschakeld voor 4 dingen die je jezelf niet moet afvragen in de taper

About the Author:

Sebastiaan Verschuren is tweevoudig Olympiër, drievoudig Olympisch finalist, drievoudig Europees Kampioen en hoofdcoach bij Swimclinics.