In 5 stappen slimmer trainen doe je zo!

2s

Stel korte termijn doelen

Het stellen van bereikbare korte termijn doelen is een goede manier om jezelf te stimuleren en motiveren. Stel elke dag, week of maand een nieuwe doelstelling, zoals bijvoorbeeld:

  • deze week wil ik me vooral focussen op mijn schoolslag doorhaal of;
  • vandaag doe ik bij elk keerpunt minimaal drie vlinder kicks of;
  • deze maand wil ik in training op 100 meter benen 5 seconden winnen.

Spreek je doelstellingen uit

Je coach, familie, zwemvrienden: iedereen heeft het beste voor met jouw prestaties. Vertel ze wat je wilt bereiken (ook je korte termijn doelen!) en kijk hoe je elkaar verder kunt helpen.

Neem de tijd voor techniek

Techniek is de basis. Dat is niet alleen een leuke uitspraak, maar het is ook echt zo! Wij nemen elke training ruim de tijd om onze techniek te verbeteren en te onderhouden. Scullen bij het inzwemmen werkt bijvoorbeeld goed voor je watergevoel.

Maak het leuk

Trainen moet bovenal gewoon heel erg leuk zijn. Doe onderlinge wedstrijdjes met je teamgenoten, maak er af en toe een spel van. Wie van jouw team kan bijvoorbeeld het verste komen met een startduik en alleen een schoolslag onderwaterfase? Of wie is het snelste op 5m finish?

Omring je met positieve mensen

De sfeer in je team is belangrijk! Als je ene zware set hebt, benader hem dan op een positieve manier en straal dat ook uit naar je teamgenoten. Geloof ons: je zwemt beter als het team om je heen positief is.

Sebastiaan

Reageer!

By | 2016-04-17T14:55:09+00:00 maart 30th, 2016|Artikelen|Reacties uitgeschakeld voor In 5 stappen slimmer trainen doe je zo!

About the Author:

Sebastiaan Verschuren is tweevoudig Olympiër, drievoudig Olympisch finalist, drievoudig Europees Kampioen en hoofdcoach bij Swimclinics.